Djuretik ur barn och ungdomars perspektiv

DSpace Repository

Djuretik ur barn och ungdomars perspektiv

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Djuretik ur barn och ungdomars perspektiv
Author(s) Gynnstam, Robin ; Åström, Kersti
Date 2006
English abstract
This report addresses how children and youths discuss the topic of animal research. When pupils discuss animal ethics, what do they perceive as relevant? We give pupils from first- and ninth grade questions about animal ethics. In our study we let pupils answer how they would act in a fictive dilemma, and why. Their answers reflects different levels of maturity and what ability they have for ethical reasoning. The children often show great pity for animals, while most of the youths accept animal research, even though they don’t know much about it. The size of the animals is one of the most important factors that will make pupils accept or disallow research. This is also important when pupils judge the value of different animals. Children and youths sometimes have similar answers, but they often have different grounds for them. We investigate what might lei behind their answers. We also analyze their answers and try to find out which level of Lawrence Kohlbergs theory of moral progress they would correlate to.
Swedish abstract
Frågeställningen behandlar hur barn och ungdomar resonerar kring djurförsök. När eleverna resonerar kring djuretik, vad anser de då vara relevant? Vi analyserar elever från första- och niondeklass diskussioner kring djuretik. I vår undersökning ställs eleverna inför ett fiktivt dilemma och får svara på hur de skulle ha agerat i olika situationer. Deras svar avspeglar olika nivåer av moralutveckling och vilken förmåga de har till etiskt tänkande. Barnen känner oftast stor medkänsla får djuren medan majoriteten av ungdomarna finner djurförsök försvarbart, även om de vet ytterst lite om ämnet. Djurens storlek blir ofta den viktigaste faktorn för elevernas ställningstagande och vilket värde de tilldelas. De olika årskurserna har ibland liknande svar, som ofta bygger på olika grunder, vi utreder vad som kan tänkas ligga bakom deras resonemang. Vi analyserar elevernas resonemang utifrån Lawrence Kohlbergs teori om moralutveckling.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) dilemma
ungdomar
moral
etik
Kohlberg
barn
Handle http://hdl.handle.net/2043/2433 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics