Synen på och användandet av lek i förskoleklass och grundskolans tidiga år

DSpace Repository

Synen på och användandet av lek i förskoleklass och grundskolans tidiga år

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Synen på och användandet av lek i förskoleklass och grundskolans tidiga år
Author(s) Andersson, Björn
Date 2006
Swedish abstract
Abstract Synen på och användandet av lek i förskoleklass och grundskolans tidiga år Björn Andersson Andersson, B. (2006). Synen på och användandet av lek i förskoleklass och grundskolans tidiga år. Malmö: Lärarutbildningen: Malmö högskola Detta är en kvalitativ studie baserad på intervjuer med två förskollärare och två lärare i grundskolan angående deras syn på lek och dess användande i undervisningen. Det övergripande syftet är att försöka ta reda på varför lek används i mindre omfattning i grundskolan jämfört med förskoleklassen. Min huvudfrågeställning är: Varför utnyttjas inte leken i större utsträckning i grundskolan? För att besvara min huvudfråga använder jag mig av dessa underfrågor: Vilka likheter och skillnader finns det i pedagogers syn på lekens betydelse för barns kognitiva utveckling i förskoleklass och i grundskolans tidiga år? (Detta gäller vad barn lär sig genom lek och vilka för- och nackdelar det finns med att använda sig av lek.) Hur används lek för att främja barns språkutveckling i förskoleklass och i grundskolans tidiga år? För att få svar på mina frågeställningar har jag analyserat intervjuerna utifrån relevant litteratur. Det viktigaste resultatet jag kommit fram till är att den målrelaterade skolan sätter press på lärarna och då ges inte leken samma utrymme som den får i t.ex. förskoleklass. Även om olika pedagogers definition av lek varierar, kan man, om man utgår från minsta gemensamma nämnare, säga att samtliga intervjupersoner har en positiv inställning till lek och att den bör få större utrymme i undervisningen. Studien är genomförd på två olika skolor i Skåne. Nyckelord: lek, språk, utveckling, arbetssätt
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) lek
språk
utveckling
arbetssätt
Handle http://hdl.handle.net/2043/2494 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics