Särskolan - möjlighet eller hinder

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Särskolan - möjlighet eller hinder
Author(s) Moberg, Birgitta ; Stridh, Marie
Date 2006-06-03
Swedish abstract
Syftet med följande arbete är att ur elevperspektiv synliggöra uppfattningen av att ha sin skolgång förlagd i grundskola jämfört med i särskola. Därigenom vill vi öka insikten kring betydelsen av att bli mottagen i, för varje enskild elev, adekvat skolform. Med hjälp av intervjuer i explorativ halvstrukturerad form ville vi utnyttja samspelet mellan intervjuare och intervjuperson för att få fylligare information. Sammanfattningsvis pekar resultatet av vår undersökning på att såväl lärande-, kamratsituation som trivsel växelverkar vid uppnående av ett optimalt skolklimat. I stort sett alla i undersökningsgruppen uppfattade en positiv förändring i samband med att de började i grundsärskoleklass. Samtliga elever uppfattade lärandesituationen där som bättre.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) inkludering, integrering, särskola
Handle http://hdl.handle.net/2043/2497 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics