Åtgärdsprogram, ett verktyg i skolan?

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Åtgärdsprogram, ett verktyg i skolan?
Author(s) Fogel Markskog, Helena ; Jakobsson, Monica
Date 2006
English abstract
Acion programme, a tool at school?
Swedish abstract
Syftet med följande studie är att få en uppfattning om hur lärare på högstadiet arbetar med åtgärdsprogram. Arbetet ger en översikt över hur ett åtgärdsprogram kan användas och tar upp forskning kring åtgärdsprogrammets användande och lärarens roll. Genom att intervjua tio pedagoger på högstadiet har vi undersökt deras uppfattning av arbetet med att upprätta och använda åtgärdsprogram. Vi har också tolkat hur de uppfattar föräldra- och elevmedverkan. Vilka vanliga orsaker som finns till upprättandet av åtgärdsprogram och vilka hinder och möjligheter de ser i detta arbete. Sammanfattningsvis pekar resultaten i vår undersökning på att alla pedagogerna arbetar med åtgärdsprogram. De har en positiv attityd till åtgärdsprogram, men kunskaper inom området har de inte fått i grundutbildningen utan genom arbetslivserfarenhet. Genom samarbete i arbetslag finns en strävan mot att få ett helhetsperspektiv på elever i behov av särskilt stöd. Men det kan innebära svårigheter i form av samarbete, otillräcklig kunskap och olika organisatoriska perspektiv. Nyckelord: Åtgärdsprogram, relationellt perspektiv, elever i behov av särskilt stöd
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) åtgärdsprogram
elever i behov av särskilt stöd
Handle http://hdl.handle.net/2043/2515 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics