Elitsatsande idrottselever, gymnasieval och motivation.

DSpace Repository

Elitsatsande idrottselever, gymnasieval och motivation.

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Elitsatsande idrottselever, gymnasieval och motivation.
Author(s) Arvidsson, Per
Date 2006
Swedish abstract
Detta arbete grundar sig på fem djupintervjuer med elitsatsande elever på ett idrottsgymnasium i en medelstor svensk stad. I arbetets centrum står elevernas motivation för studier och idrott men även hur de resonerar om och påverkas av olika faktorer i sina gymnasieval. I uppsatsens inledande kapitel presenteras bakgrunden. Här ges en kort beskrivning av idrottsgymnasiet och elevhemmet där eleverna bor. Hur idrottsprogrammet är uppbyggt och skiljer sig från nationella program redovisas också. Här tas även syfte och frågeställning upp. Metodavsnittet som sedan följer tar upp avgränsningar och beskriver hur intervjuerna har genomförts. I teorikapitlet presenterar jag tidigare forskning och teorier som är relevanta för arbetet. De teorier jag behandlar här tar jag sedan upp i analysdelen, där jag jämför dem med mina resultat som presenteras under rubriken resultat. I resultatkapitlet redovisas de fem djupintervjuerna som ligger till grund för uppsatsen. Jag har valt skildra intervjuerna genom berättelser, eleverna avhandlas först individuellt och senare sammanfattas de i inledningen på analys- och diskussionskapitlet som följer resultatet. De flesta av eleverna har flyttat till staden för att kunna gå på skolan och då framför allt att kunna ta del av dess träningsmöjligheter. När det gäller skolprestationerna spelar också idrotten en viktig roll. Eleverna har i början svårt att anpassa sig till den ökade träningsdosen och det annorlunda livet hemifrån. Boendet på skolans elevhem gör ändå att eleverna snabbt kommer in livet på skolan.
Publisher Malmö högskola/Konst, kultur, kommunikation, K3
Language swe (iso)
Subject(s) Gymnasieselever
Elitsatsning
Handle http://hdl.handle.net/2043/2823 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics