Pedagogers tankar om barns medinflytande i förskolan /The educationalists thoughts about children’s participation in preschool

DSpace Repository

Pedagogers tankar om barns medinflytande i förskolan /The educationalists thoughts about children’s participation in preschool

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Pedagogers tankar om barns medinflytande i förskolan /The educationalists thoughts about children’s participation in preschool
Author(s) Bergstrand, Elisabeth ; Lenander, Annika
Date 2006
Swedish abstract
Syftet med vår undersökning är att ta reda på vilka tankar pedagogerna har om barns medinflytande i förskolan. Vi har valt att belysa detta genom att analysera pedagogernas tankar om demokrati, makt, medinflytande och kommunikation. För att få svar på vår frågeställning om vilka tankar pedagogerna har om barns medinflytande i förskolan ställde vi oss följande underfrågor: Ser pedagogerna ett samband mellan demokratiska processer och makt? Skiljer sig pedagogernas tankar om medinflytande och kommunikation beroende på vilka tankar de har om en demokratisk process och makt? Vilka skillnader kan vi påvisa mellan pedagogernas svar och våra tolkningar? Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer med pedagoger verksamma inom Malmö stad. Undersökningens viktigaste resultat innebär att vi kan uppfatta ett samband mellan pedagogernas förhållningssätt gentemot barnens medinflytande beroende på vilken barnsyn de har.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) demokrati
medinflytande
makt
kommunikation
förskola
Handle http://hdl.handle.net/2043/2853 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics