Svenska som andraspråk - ett eget skolämne eller en specialpedagogisk åtgärd?

DSpace Repository

Svenska som andraspråk - ett eget skolämne eller en specialpedagogisk åtgärd?

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Svenska som andraspråk - ett eget skolämne eller en specialpedagogisk åtgärd?
Author(s) Johansen, Petra ; Svensson, Maria
Date 2006
Swedish abstract
Syftet med vårt arbete är att undersöka hur svenska som andraspråksundervisningen bedrivs ute på skolorna. Är det en specialpedagogisk åtgärd eller ett eget skolämne? För att skaffa oss mer kunskaper kring detta läste vi forskningslitteratur i ämnet. Det råder ingen tvekan om att svenska som andraspråk är ett eget skolämne och att det ska ersätta modersmålssvenskan om så är nödvändigt. Det är dessutom att föredra att ämnet inte bedrivs isolerat utan har förankring i hela elevens skoldag. Andraspråkselever behöver, precis som alla andra elever, en utmaning för att kunna språkutvecklas. Den bästa undervisningen är den som ligger en bit ovanför deras nuvarande, språkliga nivå. I den undersökande delen valde vi att använda oss av intervjuer. Vi intervjuade tre klasslärare och tre svenska som andraspråkslärare på tre olika skolor i samma kommun. Det viktigaste vi kom fram till i analysen av svaren var att andraspråksundervisningen inte ersätter modersmålssvenskan så som läroplanen föreskriver. Ämnet bedrivs isolerat med mycket lite förankring till resten av undervisningen. De lärare som undervisar i svenska som andraspråk har ingen utbildning i ämnet. De har svårt att få gehör och utrymme för sin undervisning. Det förekommer ofta att specialpedagogiska åtgärder sätts in istället för andraspråksundervisning. Specialläraren är den som hjälper klassläraren med att diagnostisera och bedöma språkutvecklingen. Det är alltså inte styrdokumenten som det är fel på utan hur de tolkas och efterlevs ute på skolorna.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) svenska som andraspråk
andraspråksundervisning
specialpedagogisk åtgärd
andraspråkselever
språkutveckling
Handle http://hdl.handle.net/2043/2884 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics