Patientundervisning för typ 2 diabetiker - en litteraturstudie om sjuksköterskans undervisande funktion

DSpace Repository

Patientundervisning för typ 2 diabetiker - en litteraturstudie om sjuksköterskans undervisande funktion

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Patientundervisning för typ 2 diabetiker - en litteraturstudie om sjuksköterskans undervisande funktion
Author(s) Briand-Eriksson, Viktoria ; Dusic, Ida
Date 2006
English abstract
The Metabolic Syndrome is a widely spread and extensive problem. Due to its complexity, one diagnostic criterion was chosen to be elucidated. WHO (World Health Organisation) has selected insulin resistance or diabetes type 2 as the main criteria for the syndrome, therefore that symptom/disease was chosen. A major part of the nurse’s work with these patients is education. Hence the purpose of this study was to illuminate the educational function of the nurse working with patients having insulin resistance or type 2 diabetes. Manifest content analysis of 8 articles, which illuminated patient education, was done. This resulted in three categories; mediation of knowledge, group education, empowerment with the subcategory individualization. These were revealed to be useful teaching strategies for the nurse. Autonomy/self-management was identified to be the goal of patient education. The patients achieved this with the help from the nurses using these teaching strategies. The education should be based upon cooperation between the nurse and the patient, of which the patient’s needs and interests are central.
Swedish abstract
Det metabola syndromet är ett utbrett och omfattande problem. På grund av syndromets komplexa symtombild valdes insulinresistens alternativt diabetes typ 2 att belysas, eftersom detta är WHO:s (World Health Organisation) huvud-kriterium för syndromet. En stor del av sjuksköterskans arbete med dessa patienter är undervisning. Syftet med föreliggande studie var att belysa sjuksköterskans undervisande funktion i arbetet med patienter med insulinresistens alternativt diabetes typ 2. Litteraturstudie utfördes med 8 inkluderade artiklar som analyserades med manifest innehållsanalys. Tre kategorier av denna identi-fierades; förmedling av kunskap, utbildning i grupp samt empowerment med subkategorin individanpassat tillvägagångssätt. Dessa visade sig vara användbara strategier för sjuksköterskan att tillämpa vid patientundervisningen. Autonomi/ self-management identifierades vara målet med undervisningen. Detta uppnådde patienterna med hjälp av sjuksköterskornas förhållningssätt och tillämpning av dessa patientundervisande strategier. Undervisningen bör baseras på ett samarbete mellan sjuksköterskan och patienten, där den senares behov och intresse är centrala.
Publisher Malmö högskola/Hälsa och samhälle
Language swe (iso)
Subject(s) autonomi
diabetes typ 2
empowerment
grupputbildning
individanpassning
kunskapsförmedling
patientundervisning
self-management
sjuksköterska
Handle http://hdl.handle.net/2043/3296 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics