En studir i utomhuspedagogik- Sju pedagogers syn på utomhuspedagogik

DSpace Repository

En studir i utomhuspedagogik- Sju pedagogers syn på utomhuspedagogik

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title En studir i utomhuspedagogik- Sju pedagogers syn på utomhuspedagogik
Author(s) Larsson, Caroline ; Nilsson, Jonas
Date 2007
Swedish abstract
Syfte Avsikten med följande uppsats är undersöka utomhuspedagogiken, med syfte att ta reda på utomhuspedagogikens för- och nackdelar samt få en bild av hur pedagogerna ser på lärandet genom pedagogiken och hur den kan vara ett komplement till den traditionella klassrumsundervisningen. Metod Med hjälp av den kvalitativa undersökningsmetoden har vi genomfört strukturerade intervjuer med sju pedagoger som under flera år har arbetat aktivt med utomhuspedagogik. Genom intervjuerna ville vi få fram pedagogernas syn på de aspekter av utomhuspedagogiken som finns i våra frågeställningar. Resultat Sammanfattningsvis åskådliggör resultaten på en övervägande positiv syn på pedagogiken med många fördelar och där integration av traditionell klassrumsundervisning och utomhusundervisning skapar dynamik, helhet, sammanhang, konkretisering i lärandet för eleverna. Nackdelarna visar på svårigheter med omfattande förberedelsetid, schema, ekonomi, kläder och problem vid dålig väderlek. Dessutom upptäckte vi att det fanns en betydande social dimension som har en inverkan på elevernas lärande.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) utomhuspedagogik
utomhusundervisning
inlärning
kompletterande pedagogik
Handle http://hdl.handle.net/2043/3373 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics