Muntlig kompetens ur ett elevperspektiv

DSpace Repository

Muntlig kompetens ur ett elevperspektiv

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Muntlig kompetens ur ett elevperspektiv
Author(s) Andersson, Josefin
Date 2007-01-25
Swedish abstract
Syftet med denna studie är att beskriva olika elevers syn på muntlig kompetens utifrån deras självbedömning, kommunikativa bakgrund och strategier för ökad muntlig kompetens. Min studie tar sin utgångspunkt i hermeneutisk teori, eftersom jag strävar efter att förstå hur elever upplever en del av sin verklighet och hur dessa upplevelser kan skilja sig åt mellan olika elever. Studien utgår från en kvalitativ ansats och åtta semistrukturerade intervjuer med elever från handelsprogrammet i årskurs tre på gymnasiet. Intervjuerna genomfördes med hjälp av en intervjuguide. I intervjusvaren går det att relatera elevers syn på muntlig kompetens främst till tryggheten i klassrummet och hos dem själva, möjligheterna att öva in en muntlig säkerhet i skolan och hemma, samt till möjligheten att få kunskap om hur de kan utvecklas till en bättre talare.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) kommunikation
talängslan
Handle http://hdl.handle.net/2043/3385 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics