1-3 åringars fria lek - ur ett genusperspektiv

DSpace Repository

1-3 åringars fria lek - ur ett genusperspektiv

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title 1-3 åringars fria lek - ur ett genusperspektiv
Author(s) Obradovic, Michella ; Nyman, Katarina
Date 2007
Swedish abstract
Vårt problemområde är hur den fria leken ser ut på en 1-3 års avdelning ur ett genusperspektiv. Syftet med examensarbetet är att få en större inblick i hur barn leker med varandra och vilken betydelse barns kön har för deras val av lek, lekkamrat och leksaker. De frågor vi har utgått ifrån är: Leker flickor och pojkar oftast med barn av samma kön eller leker de könsblandat? Är flickorna mest i dockvrån och pojkarna mest i bilhörnan och byggrummet? Vad är det för leksaker flickor och pojkar använder? Vad är det för slags lekar som barnen leker när de är könsblandade och var leks lekarna? Vad vi ville veta var hur dessa lekar såg ut när barnen lekte könsblandat jämfört med när de lekte med barn av samma kön. Detta tog vi reda på genom att göra observationer på en förskola med 13 barn, i en av Lunds kranskommuner. Där var vi under fyra dagar. Under denna undersökning kom vi fram till att barn i denna ålder gärna leker med varandra och gärna med gemensamma leksaker. Våra resultat visade även att barnen oftast vistades i det största rummet men även att barnen redan i denna ålder förstår sig på att samspela, turas om med leksaker och att visa en viss hänsyn till varandra.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) genus
fri lek
1-3 åringar
leksaker
förskola
samspel
Handle http://hdl.handle.net/2043/3388 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics