Språklig medvetenhet i förskolan Ett utvecklingsarbete på två förskolor

DSpace Repository

Språklig medvetenhet i förskolan Ett utvecklingsarbete på två förskolor

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Språklig medvetenhet i förskolan Ett utvecklingsarbete på två förskolor
Author(s) Fuster Rosgard, Melanie ; Sundelin, Yvonne
Date 2007-01-31
Swedish abstract
Titel: Språklig medvetenhet i förskolan, ett utvecklingsarbete på två förskolor Författare: Melanie Fuster Rosgard och Yvonne Sundelin Det handlar om ett utvecklingsarbete som genomfördes av författarna under fyra veckor, på två olika förskolor med totalt 42 barn i åldrarna tre till fem år. Syftet med vårt utvecklingsarbete är att försöka skapa förutsättningar för ett lekfullt och för barnen meningsfullt lärande med inriktning mot språklig medvetenhet och barns skriftspråksutveckling. Vi har också ett kunskapsmål för vår uppsats, som är att bidra till kunskap och skapa förståelse för hur man på ett lekfullt, lustfyllt och för barnen meningsfullt sätt kan arbeta med språklig medvetenhet samt hur man kan skapa en miljö som främjar denna medvetenhet. Våra frågeställningar handlar om hur pedagoger i förskolan kan stimulera barns språkutveckling genom att aktivt arbeta med språklig medvetenhet samt hur pedagoger kan uppmuntra och utveckla förskolebarns språkliga medvetenhet på ett konkret och lekfullt sätt. Utifrån våra problemformuleringar lekte vi, tillsammans med barnen, dagligen med språket på olika sätt. Vi använde både egengjort och färdigt konkret språkmaterial, därmed undersökte och observerade vi om förskolebarnen visade på språklig medvetenhet. Resultatet visar att barnen blev språkligt medvetna och visade ett stort intresse samt tyckte mycket om språklekarna. Vidare har vi kommit fram till de vardagliga situationerna har en stor betydelse för barns lärande.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) språklig medvetenhet
språkstimulering
skriftspråksutveckling
språklekar
interaktion
Handle http://hdl.handle.net/2043/3446 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics