Betydelsen av att läsa högt för barns språkutveckling/The importance of reading loudly to children for their language´s development

DSpace Repository

Betydelsen av att läsa högt för barns språkutveckling/The importance of reading loudly to children for their language´s development

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Betydelsen av att läsa högt för barns språkutveckling/The importance of reading loudly to children for their language´s development
Author(s) Csomor, Yvonne ; Viktorsson, Martina
Date 2007
English abstract
The objective of our work was to examine if reading loudly has any importance for the development of children’s language. In the beginning we looked in a retrospect at the children literature’s history and continued to describe the development of children’s language according to various theories. At this point we describe how reading loudly can develop language, creating inspiration to learn to read or to write and language’s consciousness. Additionally one needs to consider the effect of children’s difference in experiences and awareness. We interviewed teachers of preschools and elementary classes where we examined how and why they apply the usage of reading loudly, if the teachers acknowledge the importance for the development of children’s language including their view on reading loudly and what it has for an importance on their work. We as well were present at classes and observed their activities with the objective to examine how teachers work with children’s language development. The result of these observations showed that teachers apply the usage of reading loudly at class but in different extends.
Swedish abstract
Syftet med vårt arbete var att undersöka om det har någon betydelse för barns språkutveckling att läsa högt. I bakgrunden gör vi en kort tillbakablick på barnlitteraturens historia. Vidare beskrivs språkutvecklingen hos barn med hjälp av olika teorier. Här beskrivs hur man genom att läsa högt kan utveckla språket, skapa inspiration till att lära sig läsa och skriva och skapa språklig medvetenhet. Det beskrivs om vikten att ta hänsyn till barns olika erfarenheter samt samtalets betydelse för språkets utveckling. Vi intervjuade pedagoger i förskoleklass och grundskola (åk 1-2) där vi undersökte hur och varför de använde sig av högläsning, om pedagogerna anser att läsa högt har någon betydelse för språkutvecklingen samt deras syn på att läsa högt och vad det betyder för dem i sitt arbete. Vi gjorde även verksamhetsobservationer där syftet var att undersöka hur pedagogerna arbetade med barns språkutveckling. Resultatet av undersökningarna visade att pedagogerna använde sig av att läsa högt/högläsning i sin undervisning men i varierad utsträckning.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) förskoleklass
grundskola
läsa högt/högläsning
språkutveckling
samtal
pedagoger
preschool
school
reading loudly
language´s development
conversation
teachers
Handle http://hdl.handle.net/2043/3447 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics