Lärarens Syn På Disciplin i Klassrummet

DSpace Repository

Lärarens Syn På Disciplin i Klassrummet

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Lärarens Syn På Disciplin i Klassrummet
Author(s) Cheikha, Fatma ; Ghoreishi, Maryam
Date 2006
Swedish abstract
Syftet med vårt arbete är att undersöka lärarens syn på disciplin i klassrummet. Examensarbete behandlar ämnet disciplin i klassrummet och dess påverkan när det gäller inlärningsmiljö och arbetsro i klassrummet. Vi observerade och intervjuade fyra lärare från årskurs 1, 2, 4, 5 i en grundskola. Deltagarna i vår intervju var mellan 32 -53 år, en manlig, resten var kvinnliga. Våra frågeställningar är: hur tänker lärare om innebörden av disciplin, vilka olika faktorer som enligt lärare kan resultera i ett bra disciplinerat klassrum, vad lärarna, anser påverkar ordningen respektive oordning samt pedagogers motiv till disciplin i klassrummet. Resultatet visar att trots att lärarna hade delvis olika syn på disciplin och olika metoder för att upprätthålla den, var de alla eniga om att läraren måste vara tydlig med sitt ledarskap och sina instruktioner för att upprätthålla disciplin i klassrummet.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Disciplin
ordning
kontroll
socialt samspel och interaktion
Handle http://hdl.handle.net/2043/3449 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics