Använder grundskolan läroplanens möjligheter att öka tiden för Idrott & hälsa?

DSpace Repository

Använder grundskolan läroplanens möjligheter att öka tiden för Idrott & hälsa?

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Använder grundskolan läroplanens möjligheter att öka tiden för Idrott & hälsa?
Author(s) Fehrlund, Benny ; Ordrup, Thomas
Date 2007
Swedish abstract
Vårt syfte med examensarbetet har varit att ta reda på hur grundskolan utnyttjar möjligheten att utöka tiden för ämnet Idrott & hälsa, samt om grundskolan strävar efter att ha fysisk aktivitet varje dag. Vi hade också som syfte att ta reda på hur det ser ut med friluftsdagar på grundskolan. Våra frågeställningar är: • Hur utnyttjar grundskolan timplanens möjligheter för Idrott & hälsa? • Genomför grundskolan rekommendationen om strävan efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet, och i så fall i vilken utsträckning? • Om skolledarna har idrottslärarutbildning, utökas då idrottstimmarna på skolan? • I vilken utsträckning har grundskolan friluftsdagar och vilka aktiviteter är vanligast dessa dagar? Genom litteraturstudier fick vi en bakgrund till skolämnet Idrott & hälsa och fick på så vis väsentliga förkunskaper inför vår empiriska del i studien. För att kunna besvara våra frågeställningar har vi använt oss av en kvantitativ metod i form av en enkätundersökning. Våra enkäter har via e-post gått ut till alla kommunala 1-9 skolor i Skåne, vilket är 111 skolor. Resultatet i vår undersökning visar en tendens till att grundskolorna i Skåne tilldelar ämnet Idrott & hälsa mer tid än vad som är avsatt för ämnet i timplanen. När Lpo94 trädde i kraft minskades tid för idrottsämnet i timplanen, med detta i åtanke tolkar vi resultatet som att skolorna förstår vikten av ämnet Idrott & hälsa. Vidare visar resultatet i vår studie att nästan alla grundskolor känner till tillägget i läroplanen om strävan efter daglig fysisk aktivitet. Däremot är det inte alla skolor som erbjuder detta. Studien visar också att i de fall där skolledaren har idrottslärarutbildning, tilldelas ämnet mer tid än vad som är avsatt för ämnet i timplanen. I kursplanen finns inte längre friluftsdagar med som obligatorium, trots detta väljer alla skolor som deltar i vår studie att schemalägga friluftsdagar. Vår slutsats då vi tolkar våra resultat är att de grundskolor som medverkat i denna studie i hög grad utnyttjar möjligheterna för att öka tiden för ämnet Idrott & hälsa.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Idrott & hälsa
kursplan
Handle http://hdl.handle.net/2043/3453 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics