Flickor är pojkar är flickor är...

DSpace Repository

Flickor är pojkar är flickor är...

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Flickor är pojkar är flickor är...
Author(s) Nilsson, Helén ; Langréus, Åsa
Date 2006
Swedish abstract
Vårt syfte är att klargöra huruvida den pedagogiska verksamheten lyckas med det jämställdhetsarbete som åläggs dem genom styrdokumenten. I denna undersökning har pedagoger och barn i en förskolegrupp och en klass i skolår 6 intervjuats och observerats. Både pedagoger och barn har tillfrågats om vad genus betyder för dem. Vidare har de fått svara på hur de tycker att jämställdhetsarbetet fungerar i verksamheten. De resultat vi fått stämmer överens med de vi funnit i tidigare undersökningar, att traditionella könsmönster finns rotade hos de flesta av oss. I vår undersökning använder vi oss bland annat av Hirdman, Gens och Fagrells teorier kring genus och hur traditionella könsmönster skapas. Dessa mönster är ett hinder mot att uppnå ett tillfredsställande jämställdhetsarbete. Våra resultat visar att pojkar tillåts ta det största utrymmet och att både pojkar och flickor verkar nöjda med detta. Flickorna verkar mer öppna för gränsöverskridande mellan könen. Pedagogerna är, trots att de inte riktigt kan definiera vad jämställdhet innebär, medvetna om sitt professionella uppdrag och försöker arbeta mot jämställdhetsmålen i styrdokumenten.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) genus
jämställdhet
pojkar och flickor
förskola
skola
pedagogisk verksamhet
Handle http://hdl.handle.net/2043/3455 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics