Att undervisa genetik: problem och möjligheter

DSpace Repository

Att undervisa genetik: problem och möjligheter

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Att undervisa genetik: problem och möjligheter
Author(s) Ceplitis, Helene
Date 2007
Swedish abstract
De senaste årens forskning har tydligt visat på elevers svårigheter att utveckla begreppsförståelse inom ämnesområdet genetik. I denna studie har jag valt att intervjua lärare i några svenska gymnasieskolor för att undersöka om de identifierar samma problem med genetikundervisningen som finns dokumenterade i forskningslitteraturen samt hur de arbetar för att eleverna skall nå uppsatta kunskapsmål. De intervjuade lärarna bekräftar samtliga av de huvudproblem som forskningslitteraturen utpekar. Eleverna har svårt att utveckla begreppsförståelse inom den grundläggande genetiken. Detta leder bland annat till en mycket begränsad förmåga att, på basis av genetisk kunskap, ta ställning i frågor som rör gentekniska metoders tillämpningar. Avslutningsvis diskuteras möjligheterna att använda formativ utvärdering och att arbeta med autentiska problem för hjälpa och motivera eleverna.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Genetik
genteknik
undervisning
didaktik
begreppsbildning
elevers förståelse
vardagsföreställning
förförståelse
formativ utvärdering
autentiska uppgifter
Handle http://hdl.handle.net/2043/3460 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics