Utevistelse på förskolan

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Utevistelse på förskolan
Author(s) Larsson, Jessica
Date 2007
Swedish abstract
Syftet med arbetet är att beskriva hur pedagoger tänker kring sin användning av utemiljön i pedagogiska sammanhang. Jag vill även beskriva vilken betydelse utemiljöns utformning har för dess användning enligt pedagogerna. Jag har valt att utgå från pedagogers tankar på en traditionell förskola och en uteförskola för att se om några skillnader och likheter finns i deras tänkande. För att få svar på mina frågeställningar har jag valt att använda mig av kvalitativa intervjuer. Jag har intervjuat tre pedagoger på den traditionella förskolan samt två pedagoger på uteförskolan. Jag har även observerat de respektive utemiljöernas utformningar. Resultatet visar på att samtliga pedagoger har en mycket positiv inställning till att använda utemiljön i pedagogiska sammanhang. Uteförskolans pedagoger använder sig mer av olika utemiljöer i den dagliga verksamheten medan pedagogerna från den traditionella förskolan främst använder sig av sin förskolegård. De har alla kommenterat att det främsta målet med utevistelsen är att det främjar barnens motoriska utveckling samt god hälsa.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) förskola
pedagoger
pedagogiska sammanhang
uteförskola
utemiljö
utevistelse
Handle http://hdl.handle.net/2043/3483 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics