"Matte är tråkigt!"

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title "Matte är tråkigt!"
Author(s) Henriksson, Petra ; Hultén, Ulrica
Date 2007
Swedish abstract
Syftet med studien var att undersöka vilka arbetssätt som används i matematikundervisningen i några klasser i skolår 1 och 4. Vidare ville vi även få reda på vilken interaktion som förekommer mellan elever samt mellan pedagog och elev i några klasser i skolår 1 och 4. För att få svar på våra frågeställningar valde vi att använda två olika metoder i vår undersökning; klassrums¬observationer och ritmoment. Vårt resultat visade att de undersökta eleverna i skolår 1 verkade arbeta mer varierat med olika arbetsformer än eleverna i skolår 4. Pedagogerna i skolår 4 verkade utgå mycket från läroboken men undersökningen visade även att det fanns en viss variation i arbetssättet i form av stenciler och arbete på datorn. Interaktionen i klassrummet mellan eleverna i skolår 1 och 4 var lik då eleverna arbetade enskilt eller två och två. Elevernas bilder från ritmomentet visade dock att skolår 1 även arbetade i grupp. Interaktionen mellan pedagogen och eleverna i skolår 1 bestod av öppna frågor med mer än ett svar. Eleverna fick då möjligheter att koppla uppgiften till sina egna erfarenheter. I skolår 4 var pedagogen mer lotsande vilket kan ha berott på pedagogens intention att hinna hjälpa alla elever. Enligt litteraturen kan arbetssättet och interaktionen i klassen påverka elevernas motivation att lära matematik.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) erfarenheter
individualisering
interaktion
lust
motivation
olika uttrycksformer
varierat arbetssätt
öppna frågor
Handle http://hdl.handle.net/2043/3571 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics