Verklighetsanpassad matematikundervisning - gymnasielärares attityder till begreppet och dess tillämpningar

DSpace Repository

Verklighetsanpassad matematikundervisning - gymnasielärares attityder till begreppet och dess tillämpningar

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Verklighetsanpassad matematikundervisning - gymnasielärares attityder till begreppet och dess tillämpningar
Author(s) Ringqvist, Ann ; Naoum, Aida
Date 2007
Swedish abstract
Den empiriska studien har för avsikt att undersöka gymnasielärares attityder till och upplevelse av hur de tillämpar verklighetsanpassad matematikundervisning. Metoden är enkäter och urvalsgruppen är samtliga matematiklärare vid tre olika gymnasieskolor i södra Sverige. Tidigare studier beaktas i samband med utvärderingen av resultaten som påvisar stora skillnader i lärarnas tolkning av begreppet vilket kan ge konsekvenser i undervisningen. Alla lärare i studien uppger sig vara positiva till att arbeta med verklighetsanpassad matematikundervisning där mer än hälften anser sig applicera detta en gång per vecka eller oftare. Preliminära resultat indikerar samband mellan olika faktorer och respons i studien, i vilka vidare studier skulle kunna ta sin utgångspunkt.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) attityder
gymnasiet
lärare
matematikundervisning
undervisningsmetoder
verklighetsanpassad matematikundervisning
Handle http://hdl.handle.net/2043/3598 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics