Känsla av sammanhang som ny lärare i förskolan och grundskolan

DSpace Repository

Känsla av sammanhang som ny lärare i förskolan och grundskolan

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Känsla av sammanhang som ny lärare i förskolan och grundskolan
Author(s) Hansson, Malin ; Klintbo, Eva
Date 2007
Swedish abstract
Arbetet handlar om vad det är som ger en känsla av sammanhang i rollen som nyutexaminerad lärare. Utifrån begreppen hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet har vi gjort en kvalitativ intervju med tre förskollärare och sex grundskollärare. Frågorna var begränsade till områdena som berörde mottagandet och introduktionen, mötet med barngruppen och kollegor, personliga egenskaper och utbildning samt goda råd till oss som blivande lärare. Intervjuresultatet visar att för att få en känsla av sammanhang under första tiden som lärare så måste helheten fungera. Det är en kombination av en bra gemenskap och stöd från kollegor och skolledning, arbetet med barnen, föräldrarna och ens egen drivkraft och motivation samt att ens arbete känns någorlunda strukturerat, som gör att denna känsla infinner sig. För att första tiden som ny lärare ska var begriplig så måste introduktionen och mottagandet vara tydligt och strukturerat. Den utbildning och de erfarenheter man har med sig gör också första tiden begriplig. Hur man hanterar första tiden är beroende av om man har stöd från kollegor och andra i sin omgivning men också ens personlighet och motivation har betydelse. Barnens glädje, gemenskapen med kollegor och den egna drivkraften gör att första tiden känns meningsfull. De råd vi fick från lärarna för att klara av första tiden i yrket på ett bra sätt var att man ska vara en tydlig ledare och våga sätta gränser, förhålla sig professionellt gentemot barnen och föräldrarna, se varje barn och skapa goda relationer samt att skapa balans mellan arbete och fritid.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) begriplighet
hanterbarhet
meningsfullhet
nyutexaminerad lärare
Handle http://hdl.handle.net/2043/3631 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics