Den fria lekens betydelse. Pedagogers deltagande och syn på barnens fria lek

DSpace Repository

Den fria lekens betydelse. Pedagogers deltagande och syn på barnens fria lek

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Den fria lekens betydelse. Pedagogers deltagande och syn på barnens fria lek
Author(s) Mataradzija, Dzana ; Elofsson, Alexandra
Date 2007
Swedish abstract
Den fria lekens betydelse - Pedagogers deltagande och syn på barnens fria lek (The importance of childrens free play - Educationalists participation and view on childrens free play). Vi, Dzana och Alexandra har i vår studie valt att belysa tre pedagogers tankar om barnens fria lek. Underfrågor som vi har använt som hjälp till vår studie är: Hur ser pedagogerna på barnens fria lek? Hur arbetar pedagogerna för att utveckla barnens fria lek? Hur deltagande anser pedagogerna att man ska vara i barnens fria lek? För att få svar på våra frågeställningar har vi valt att använda oss av både intervjuer och observationer som i sin tur kompletterar varandra. Deltagarna i vår studie består av tre pedagoger, en förskollärare, två barnskötare samt barnen på den valda avdelningen. Syftet med studien är att belysa de tre pedagogernas deltagande i leksituationen med barnen på den valda avdelningen. Vi har med hjälp av intervjuer och observationer undersökt vilka tankar pedagogerna har om den fria leken för att sedan undersöka hur dessa stämmer överens med deras handlingar, detta främst genom samspelet mellan pedagogerna och barnen i barnens lek.De viktigaste resultaten under vår studie är att de tre pedagogernas syn på barnens lek är av stor betydelse, pedagogerna anser att man som pedagog skall vara deltagande i barnens lek på barnens villkor. Under studiens gång visade det sig att pedagogernas deltagande till största del handlade om att samtala istället för att inta en roll och delta i leken på barnens villkor. Nyckelord: Deltagande, fri lek, förhållningssätt, pedagoger, utveckling.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Deltagande
fri lek
förhållningssätt
pedagoger
utveckling
Handle http://hdl.handle.net/2043/3633 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics