Portfolio i perspektiv

DSpace Repository

Portfolio i perspektiv

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Portfolio i perspektiv
Author(s) Castiglioni Delgado, Adriana
Date 2007
Swedish abstract
Sammanfattning Med denna forskning har jag från olika perspektiv belyst portfolio som verktyg till aktivt lärande. Jag har också försökt förstå hur elever och pedagoger upplever varandras utveckling med portfolio som arbetssätt. Intressant har också varit vilka tankar och drivkrafter ligger bakom valet av portfoliometodiken. Genom frågor till skolledare och enkäter med elever och pedagoger i en portfolioskola har jag velat, med ett täckande perspektiv, bidra till tidigare forskningar. Jag använde mig av intervjufrågor till skolledare och enkäter av kvantitativ och kvalitativ karaktär för pedagoger och elever. I denna forskning har svaren relaterats till vad Lpo94 säger och strävar efter. I min analys har jag kommit fram till att det som avgör valet av portfolio är att skolan har den visionen och är samtidigt förändringsbenägen. Vidare har jag kommit fram till att portfolio som verktyg främjar lärandet och utvecklar både pedagoger och elever på olika sätt. Den är dessutom ett mycket bra redskap vid upprättande av individuella utvecklingsplaner (IUP) och vid utvecklingssamtal (UVS). Portfolion, rätt använt, är ett lämpligt verktyg för att förverkliga den kunskapssyn som Lpo94 vilar på.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) aktivt lärande
portfolio
Handle http://hdl.handle.net/2043/3779 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics