Romska barn lär sig läsa och skriva – en fallstudie

DSpace Repository

Romska barn lär sig läsa och skriva – en fallstudie

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Romska barn lär sig läsa och skriva – en fallstudie
Author(s) Persson, Anita
Date 2007-03-02
Swedish abstract
Det finns barn som aldrig fått möjlighet att lära sig läsa och skriva. Syftet med fallstudien är att bidra till kunskap om hur tvåspråkig undervisning uppfattas av några romska barn i tolv års ålder, som var analfabeter, samt att ge en inblick i deras modersmålslärares arbetssätt. Tre huvudfrågor ställdes: Vad betyder tvåspråkig undervisning för några romska barn? Hur arbetar modersmålsläraren? Hur upplever dessa romska barn momentet läs- och skrivinlärning? Som metod användes observation och kvalitativ intervju. Modersmålsläraren agerade som tolk under intervjun. Observationer genomfördes som passiv och deltagande observatör. Barnens teckningar och textmaterial har använts för att de skulle få möjlighet att utrycka sig på ett annat sätt än bara verbalt. Fallstudien visade att genom insatser från modersmålsläraren och genom den tvåspråkiga undervisningen, underlättades det för de tre romska barnen att lära sig läsa och skriva. Slutsatsen är att det tar tid, ansträngningar, motivation och bra samarbete från både barn och lärare för att barnen ska ha chans att bli litterata.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Romer
Tvåspråkig undervisning
Analfabeter
Flerspråkiga barn
Handle http://hdl.handle.net/2043/3796 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics