Att inte vara med i leken

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Att inte vara med i leken
Author(s) Stjernbecker, Ann-Louise ; Tahmasebian, Frida
Date 2007
Swedish abstract
Arbetet behandlar sex förskolepedagogers tankar om lek, varför vissa barn har svårt att komma med i den gemensamma leken och vilka förutsättningar som bidrar till dessa barns deltagande i leken. Arbetet bygger på sex kvalitativt genomförda intervjuer av förskolepedagoger, på 3-5årsavdelningar, på två skånska förskolor. Syftet med detta examensarbete är att ge utökad kunskap om hur man kan få med leksvaga barn i den gemensamma leken i verksamheten på en förskola. De frågor som arbetet bygger på är: Hur definierar pedagogerna lek? Hur kan man som pedagog upptäcka barn som hamnat utanför den gemensamma leken? Vilka orsaker kan ligga bakom att ett barn inte kommer med i den gemensamma leken? Hur kan man som pedagog arbeta för att alla barn kommer med i den gemensamma leken? Hur påverkar förskolans resurser ett leksvagt barn? Resultatet visar att: trygghet är en förutsättning för att barn ska kunna leka, det är väsentligt att barn får gott om tid på sig att leka i den dagliga verksamheten, mindre barngrupper verkar ha positiv inverkan på barns lek och att pedagoger kan hjälpa leksvaga barn genom att själva delta i leken tillsammans med barnen. Nyckelord: Leksvaga barn, lek, förskola, trygghet, samspel, gemenskap
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) leksvaga barn
lek
förskola
trygghet
samspel
gemenskap
Handle http://hdl.handle.net/2043/3798 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics