Barn/elevers minskade lustfyllda lärande och motivation i takt med stigande ålder

DSpace Repository

Barn/elevers minskade lustfyllda lärande och motivation i takt med stigande ålder

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Barn/elevers minskade lustfyllda lärande och motivation i takt med stigande ålder
Author(s) Heidenberg, Eva
Date 2007
Swedish abstract
Syftet med studien har varit att undersöka hur lärare för olika åldersgrupper arbetar för att främja ett lustfyllt lärande som barnen/eleverna är motiverade att delta i, som ett led i att förstå varför barnen/elevernas lustfyllda lärande och motivation minskar efterhand som de blir äldre. Vad är det lärarna upplever påverkar barnen/elevernas lustfyllda lärande och motivation? För att svara på de frågorna har en undersökning gjorts av lärarnas definition av lustfyllt lärande och motivation, lärarnas arbetssätt i förhållande till ett sociokulturellt perspektiv (lek, läroböcker, barn-/elevantal i gruppen, tid, föräldrasamverkan) respektive ett biologiskt perspektiv (inträdet i puberteten) samt lärarnas erfarenheter av vad deras barn/elever upplever lustfyllt och motiverande. Fyra lärare har intervjuats, en lärare på en småbarnsavdelning, en lärare i en förskoleklass, en lärare i skolår tre samt en lärare verksam i både skolår ett, två och sex. Undersökningen visar att flera faktorer påverkar barnen/elevernas minskade lustfyllda lärande och motivation i takt med att de blir äldre men att användandet av läroböcker samt i vilken utsträckning och på vilket sätt leken används som ett redskap för lärandet är de faktorer som har tydligast påverkan.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) lustfylldhet
motivation
Handle http://hdl.handle.net/2043/3821 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics