Studie- och yrkesvägledares arbete. En kvalitativ studie inom skolväsendet

DSpace Repository

Studie- och yrkesvägledares arbete. En kvalitativ studie inom skolväsendet

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Studie- och yrkesvägledares arbete. En kvalitativ studie inom skolväsendet
Author(s) Åkerman, Ingrid
Date 2007-03-12
Swedish abstract
För att veta hur det är att arbeta som studie- och yrkesvägledare bestämde jag mig för att intervjua några verksamma inom yrket för att ge en klarare bild på hur det är att vara ute i verksamma arbetslivet inom skolväsendet. För att genomföra undersökningen valde jag att göra kvalitativa intervjuer med åtta stycken studie- och yrkesvägledare. Som kriterier för urval till undersökningsgrupp var att de varit verksamma minst 15 år i yrket samt att fyra var från grundskola och fyra från gymnasieskola. För att se om det fanns skillnader i deras arbetssätt beroende vilken skolnivå de arbetade inom gjordes detta urval. Dessutom valde jag att göra intervjuer med vägledare från både storkommun och mindre kommuner för att ser om det även var skillnader beroende på kommunernas storlek i hur de arbetade. Det jag kommit fram till i undersökningen är att studie- och yrkesvägledarnas huvudarbetsuppgift och viktigaste i deras arbete är att vägleda människor, antingen ungdomar eller vuxna. De intervjuade anser att utbildning inom främst samtalsmetodik är en nödvändighet för att kunna arbeta som studie- och yrkesvägledare. Någon markant förändring av arbetsuppgifterna upplevde vägledarna inte hade skett över tid. Skillnaderna var de intervjuade arbetade, i storkommun eller mindre kommun, var marginella. Det som jag har kommit fram till i min under-sökning stödjer tidigare studier och undersökningar angående studie- och yrkesvägledarnas arbetsuppgifter och arbetsvillkor
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Arbete
Förändring
Studie- och yrkesvägledare
Utbildning
Vägledare
Handle http://hdl.handle.net/2043/3856 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics