Finns det något samband mellan matematikundervisningens utformning och elevernas attityd till läroboken och ämnet?

DSpace Repository

Finns det något samband mellan matematikundervisningens utformning och elevernas attityd till läroboken och ämnet?

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Finns det något samband mellan matematikundervisningens utformning och elevernas attityd till läroboken och ämnet?
Author(s) Forsling, Liselotte ; Friberg, Linnéa
Date 2007
Swedish abstract
Syftet med studien är att få förståelse för vilken inställning pedagoger och elever har till matematikläroboken samt till matematikämnet. Undersökningen ska också klargöra om det finns några samband mellan matematikundervisningens utformning och elevernas inställning till läroboken och ämnet. Pedagogernas medvetenhet om elevernas inställning till matematik skall också tydliggöras genom undersökningen. För att få svar på våra frågeställningar användes kvalitativ intervju och enkät som metod. Genom undersökningens resultat kunde vi utläsa att elevernas attityder till matematik samt pedagogernas medvetenhet om elevernas inställningar varierade stort. Vi kunde även tydligt se sambanden mellan matematikundervisningens utformning och elevernas inställning till läroboken och ämnet. Till exempel visade resultatet att pedagogerna var mer kreativa i sin undervisning och eleverna mer positivt inställda till såväl läroboken som ämnet då matematikläroboken användes mer sparsamt i undervisningen.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) pedagog
elev
inställning
attityd
uppfattning
motivation
matematik
matematikundervisning
matematiklärobok
samband
Handle http://hdl.handle.net/2043/3885 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics