Självförtroende och prestationer i matematik - en studie ur ett genusperspektiv

DSpace Repository

Självförtroende och prestationer i matematik - en studie ur ett genusperspektiv

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Självförtroende och prestationer i matematik - en studie ur ett genusperspektiv
Author(s) Sjöblom, Marie
Date 2007
Swedish abstract
Syftet med uppsatsen är att ur ett genusperspektiv hitta sätt att stärka elevers självförtroende för att förbättra deras matematikprestationer. Först görs en litteraturstudie och därefter genomförs en kvantitativt utformad enkät med 73 elever från fyra klasser i årskurs ett på NV/SP-programmen, samt kvalitativa intervjuer med åtta av eleverna och de fyra matematiklärarna. Resultaten av undersökningarna visar bland annat att pojkarna har bättre självförtroende än flickorna och att fler elever med starkt än med svagt självförtroende uttrycker att de behöver uppmuntran från sin lärare. En handlingsplan utformas för att förbättra elevernas självförtroende. Den tar bland annat upp elevers och lärares attityder, uppmuntran, samarbete, arbetsklimatet i klassrummet samt reflektioner kring händelser som kan påverka självförtroendet.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) genus
matematikundervisning
matematisk psykologi
självförtroende
självuppfattning
Handle http://hdl.handle.net/2043/4037 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics