Skönlitteraturens roll i grundskolans tidigare år

DSpace Repository

Skönlitteraturens roll i grundskolans tidigare år

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Skönlitteraturens roll i grundskolans tidigare år
Author(s) Hemgren, Helene ; Wiklund, Ann
Date 2007
Swedish abstract
Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur några lärare i grundskolans tidigare år arbetar med skönlitteratur, i såväl svenska som andra ämnen. För att få svar på våra frågor genomförde vi kvalitativa intervjuer med sex lärare i grundskolans tidigare år, med olika ämnesinriktningar (se s. 17). Vi valde också att observera två av dessa lärares undervisning under sammantaget fem skoldagar. I dessa klasser intervjuade vi också åtta elever, fyra i respektive klass. I vårt resultat har det framkommit att de observerade lärarna använder skönlitteraturen i sin undervisning, men de brukar den på olika sätt och i olika omfattning. De nyttjar denna litteratur i flera olika skolämnen. Annat som har framkommit är att lärarnas bakgrund och utbildning är faktorer som styr användandet av skönlitteratur. Ytterligare faktorer som påverkar är lärarnas eget intresse, läroplan, tid och resurser. Elevernas intresse är inte avgörande för om lärarna använder skönlitteratur i sin undervisning. Vår slutsats är att de båda lärarna finner skönlitteraturen viktig och att den får ett förhållandevis stort utrymme i deras undervisning, med tanke på vad styrdokumenten kräver.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Skönlitteratur
Undervisning
Ämnesövergripande
Grundskolans tidigare år
Handle http://hdl.handle.net/2043/4177 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics