Konstruktion av analysverktyg för studie av Nature of Science i fysikläroböcker - En studie av fem gymnasieläroböcker

DSpace Repository

Konstruktion av analysverktyg för studie av Nature of Science i fysikläroböcker - En studie av fem gymnasieläroböcker

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Konstruktion av analysverktyg för studie av Nature of Science i fysikläroböcker - En studie av fem gymnasieläroböcker
Author(s) Cassel-Engquist, Märta
Date 2007
Swedish abstract
I examensarbetet har läroboksserier inom fysik för gymnasienivån studerats med avseende på Nature of Science. Begreppet Nature of Science, NOS, handlar om naturvetenskapens epistemologi och de sammanhang som påverkar skapandet av ny kunskap inom naturvetenskap. Aspekter från andra vetenskapsområden som, historia, filosofi, ekonomi, och sociologi lyfts fram som viktiga i kunskapsutvecklingen av naturvetenskap. Som grund för studien har ett avgränsat avsnitt, som i examensarbetet benämnts vad är ljus, undersökts. Inom detta område har det studerats om och hur NOS används i läroböckerna. Ett analysinstrument skapades för att kunna jämföra och analysera böckerna likvärdigt. Studien visar att de fem undersökta läroboksserierna innehåller NOS-faktorer, såsom historiska aspekter, och att experiment är beskrivna. Resultatet från analysverktyget indikerar att NOS faktorerna oftast inte används som det drivande för utveckling av förståelsen. Utvärderingen av analysverktyget gav att verktyget behöver utvecklas för att ge en mer likvärdig bedömning av texterna.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Nature of Science
textanalys
lärobok
fysik
ljus
vetenskaplig metod
Handle http://hdl.handle.net/2043/4199 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics