Ska man frossa i eländet? – En studie i lärares inställning till folkmordsundervisning

DSpace Repository

Ska man frossa i eländet? – En studie i lärares inställning till folkmordsundervisning

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Ska man frossa i eländet? – En studie i lärares inställning till folkmordsundervisning
Author(s) Johansson, Marcus ; Rosén, Tobias
Date 2007
English abstract
The purpose of our essay is to examine some teachers’, working at the gymnasium and teacher educator’s attitude to teaching about genocide. We want to study their thoughts about the didactication of genocide. We also want to survey the teaching materials which are available in the subjects, foremost textbooks and teaching aids. The interviewed teachers’ purpose to educate about genocide in school varied among them. Some emphasized the ethical perspective, others wanted to place genocide in its historical context in order to draw parallels to historical events, but also to our contemporary period. Our text book analysis showed that the textbooks did not describe genocide to any greater extent. It is most often described in relation with the discussion of Judaism in the textbooks in the subject religion or in connection with World War Two in the subject history. Key words: Religion didactics, genocide, holocaust, education
Swedish abstract
Syftet med vår uppsats är att undersöka några gymnasielärares och lärarutbildares inställningar till undervisning om folkmord. Vi vill undersöka deras inställning till didaktiseringen om folkmord. Vi vill också skapa oss en bild av det material som finns till förfogande i ämnet, främst läroböcker. De intervjuade lärarnas syfte till undervisning om folkmord varierade. Vissa betonade den etiska aspekten. Andra ville placera in folkmord och förintelsen i en historisk kontext för att kunna dra paralleller bakåt i historien, men även fram till vår samtid. Vår läromedelsanalys visade att läromedlen inte avhandlar folkmord och förintelse på något djupare plan. När det tas upp så är det oftast i samband med judendom i läromedlen i ämnet religion och i samband med andra världskriget i läromedlen i ämnet historia.
Publisher Malmö högskola/Hälsa och samhälle
Language swe (iso)
Subject(s) Religionsdidaktik
Folkmord
Förintelsen
Undervisning
Handle http://hdl.handle.net/2043/4243 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics