Barn kan säga allt själva genom lek

DSpace Repository

Barn kan säga allt själva genom lek

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Barn kan säga allt själva genom lek
Author(s) Bjernryd, Charlotte ; Friberg, Madelaine
Date 2007
Swedish abstract
I vårt arbete belyser vi hur två kommunala skolor i Perugia, Italien, tar tillvara på leken som ett redskap/metod inom undervisning. Vi har tagit del av vad som står i den italienska läroplanen om lek och hur de lärarstuderande upplever att lärarutbildningen i Perugia ställer sig till lek som en del av barns lärande. I teoribakgrunden definierar vi begreppet lek samt presenterar tre teoretiska inriktningar kring lek. Vår huvudfråga lyder; Vilken syn har några aktörer inom det italienska skolväsendet ifråga om leken som pedagogiskt redskap/metod? Vi valde att använda oss av enkäter, intervjuer, observationer och teckningar för att samla in vårt empiriska material. Vi delade ut enkäter till 15 stycken lärarstuderande, intervjuade två personer som har gått i skola i Perugia och som sett skolans utveckling. Under tiden vi befann oss ute på skola ett, lät vi 18 elever få uttrycka sina tankar om tre olika frågor gällande lek genom att rita teckningar. Genomgående i vårt resultat av denna studie, kan vi se en positiv syn på lekens betydelse för barn både när det gäller inlärning och utveckling samt när det gäller leken som pedagogiskt redskap/metod i skolan.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) lek
utveckling
lärande
kreativt lärande
Handle http://hdl.handle.net/2043/4294 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics