Hur bemöter pedagogerna begåvade elever?

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Hur bemöter pedagogerna begåvade elever?
Author(s) Sandström, Maria
Date 2007
Swedish abstract
Denna uppsats tar sin utgångspunkt i min upplevelse att pedagogerna på den skolan jag har vikarierat på under min lärarutbildning, satsar alla resurser på de elever som är i behov av särskilt stöd i undervisningen. Resurser läggs främst på elevernas svagheter, snarare än att främja de styrkor som våra begåvade elever har. Om vi skall kunna uppnå målet med "en skola för alla" måste vi också se till de begåvade elevernas behov av särskilt stöd i undervisningen. Med detta som bakgrund gör denna uppsats en studie i de åtgärder som riktas mot en elev som jag kallar Max. Uppsatsen bygger på intervjuer med de pedagoger som Max har varit i kontakt med från förskolan till årskurs fyra. En slutsats i min undersökning har varit att det finns svårigheter att urskilja de begåvade eleverna. Därmed blir det också svårt att tillgodose deras behov. Uppsatsen visar också hur lärarna ofta fokuserar på den begåvade elevens oroliga beteende och negativa inverkan på sin omgivning, istället för att sträva efter att tillgodose dennes behov av stimulans, något som skulle kunna förebygga ett störande beteende från den begåvade elevens sida.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Begåvade elever
individualisering
en skola för alla
resurser
Handle http://hdl.handle.net/2043/4391 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics