Den historiska romanen som didaktiskt verktyg

DSpace Repository

Den historiska romanen som didaktiskt verktyg

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Den historiska romanen som didaktiskt verktyg
Author(s) Ljungdahl, Åse ; Wallin, Cecilia
Date 2007
Swedish abstract
Syftet med uppsatsen är att visa och diskutera resultatet av en undersökning kring användningen av historiska romaner i historieundervisningen. Undersökningen behandlar två klasser i grundskolans sjunde år och deras arbete med läsning av historiska romaner kopplade till händelser under andra världskriget. En studie av ett liknande projekt i två gymnasieklasser ingår i uppsatsen och utgör ett komparativt material. Utifrån detta analyseras i vilken utsträckning historiska romaner är användbara i historieundervisningen och vilken funktion litteraturen kan ha, både ur elevers och lärares perspektiv. Ämnesdidaktiska teorier kopplas till arbetsmetoden med fokus på elevers inlärning. Begrepp som historiemedvetande, empati och identitet diskuteras, och hur dessa kan utvecklas när man kompletterar läroböcker med historiska romaner. Det är den historiska romanens kompletterade roll vi behandlar, då vi kommit fram till att den litterära framställningen är värdefull för att levandegöra historien, men den kan inte ensam skapa en helhetsbild av det förflutna. Det är först när eleverna kan koppla sin läsning till ett faktabaserat stoff, oftast tillhandahållet av läroboken, som ett eftersträvansvärt resultat kan nås.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Historiska romaner
Historiedidaktik
Handle http://hdl.handle.net/2043/4427 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics