Varför är det ingen som reagerar? En studie om vilken kunskap förskollärare har om barns tecken på sexuella övergrepp

DSpace Repository

Varför är det ingen som reagerar? En studie om vilken kunskap förskollärare har om barns tecken på sexuella övergrepp

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Varför är det ingen som reagerar? En studie om vilken kunskap förskollärare har om barns tecken på sexuella övergrepp
Author(s) Rosengren, Katharina ; Mårtensson, Heléne
Date 2007
Swedish abstract
Abstract Titel: Varför är det ingen som reagerar? En studie om vilken kunskap förskolelärare har om barns tecken på sexuella övergrepp. Why does nobody take notice?A study about what preschoolteachers know about childrens signs of sexual abuse Författare: Heléne Mårtensson och Katharina Rosengren, Lärarutbildningen Malmö högskola 2007 Syftet med detta arbete har varit att kartlägga förskolepedagogers kunskap i att tyda tecken på sexuella övergrepp. För att uppnå vårt syfte och få svar på våra frågor har vi genomfört kvalitativa intervjuer i två olika kommuner. Frågeställningen vi utgick ifrån var: Vilken kunskap har pedagoger i förskolan om sexuellt utsatta barn?, Hur kan de tyda signaler hos de sexuellt utsatta barnen?, Finns det någon handlingsplan i förskoleverksamheten som tar upp frågan om hanterandet av barn som utsatts för sexuella övergrepp? Resultatet av intervjuerna visar att erfarenheten av att anmäla sexuella övergrepp är liten mycket beroende på en okunskap om vilka signaler man ska vara observant på. Pedagogerna har inte fått och heller inte begärt någon fortbildning i ämnet och många vittnade om att det fanns andra ämnen som kändes mer aktuella. Att vi valde den titel som vi gjorde på vårt examensarbete hänger samman med att just denna fras återkommer regelbundet i de skönlitterära och självbiografiska böcker vi läst och som är skrivna av författare som varit utsatta för sexuella övergrepp som barn. De undrade ständigt varför det inte var någon som reagerade på de signaler de tyckte sig sända ut. Slutsatserna vi kom fram till blev att förskolepedagoger har ingen eller liten kunskap om hur de ska tyda utsatta barns signaler och att utbildning i ämnet inte bör ligga i grundutbildningarna på grund av den redan omfattande utbildningsplanen. Vi anser därför att det borde åligga kommunerna att utbilda personal kontinuerligt. Vi hoppas att vi med detta arbete kan så ett frö hos någon pedagog att begära fortbildning eller att ta reda på fakta på egen hand. Nyckelord: barn, förskola, sexuella övergrepp, signaler
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) barn
förskola
sexuella övergrepp
signaler
Handle http://hdl.handle.net/2043/5155 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics