Muntlig interaktion på tyska ur ett "här och nu"-perspektiv

DSpace Repository

Muntlig interaktion på tyska ur ett "här och nu"-perspektiv

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Muntlig interaktion på tyska ur ett "här och nu"-perspektiv
Author(s) Rosén Douma, Katarina ; Wallengren, Cecilia
Date 2008
English abstract
Our intention with the study was to increase our knowledge about how teachers can make the verbal communication in foreign language studies more authentic and meaningful by including the pupils’ interests and reality as well as the classroom situation while working with verbal interaction. To find the answers to our questions we interviewed and observed two teachers and their pupils. Our study shows that verbal communication considering "here and now"-interaction is wanted from teachers as well as from pupils but due to difficulties exist in a very small scale. Our study also shows that the teacher`s personal attitude to interaction in a foreign language affects the work with verbal communication and that not only teachers but also the course plans need to change their perspective on verbal communication to achieve foreign language studies that build on meaningful discussions and conversations considering the interests and the reality of the pupils.
Swedish abstract
Vårt arbete syftar till att få större vetskap om hur språkundervisningen kan göras autentisk och meningsfull genom att knyta kommunikationen på målspråket till undervisningssituationen samt elevernas vardag och verklighet, i studien även kallat för ”här och nu”-interaktion. För att få svar på de frågor vi ställt oss i undersökningen har vi intervjuat och observerat lärare och elever på två skolor samt analyserat det insamlade materialet med hjälp av relevant litteratur. Utifrån den undervisning som studerats har vi kunnat fastställa att interaktion på målspråket ur ett ”här och nu”-perspektiv både från lärares och från elevers sida är önskvärt men samtidigt svårt att genomföra och därmed lämnas lite utrymme ute på skolorna. Resultaten visar även att förekomsten av ”här och nu”-interaktion starkt påverkas av lärarens personliga inställning till muntlig kommunikation på målspråket samt att det i första hand krävs en förändring av kursplanerna för att skapa en språkundervisning där kommunikation på det främmande språket bygger på flerstämmiga samtal om här och nu.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) här och nu-interaktion
muntlig interaktion
muntlig kommunikation
tyskundervisning
Handle http://hdl.handle.net/2043/5627 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics