En skildring av manliga lärarstudenters verksamhetsförlagda tid ur ett genusperspektiv

DSpace Repository

En skildring av manliga lärarstudenters verksamhetsförlagda tid ur ett genusperspektiv

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title En skildring av manliga lärarstudenters verksamhetsförlagda tid ur ett genusperspektiv
Author(s) Hansson, Artur ; Malmquist, Erik
Date 2008
Swedish abstract
I korridorerna på lärarutbildningen berättas det om upplevelser från skolans värld där villkoren för män och kvinnor inte är lika. Det är fördomar och förväntningar som inte hör hemma i ett samhälle som eftersträvar jämställdhet mellan könen och jämlikhet på arbetsplatsen. Mannen är i minoritet, utför historiskt feminint kodade uppgifter och står samtidigt för det manliga perspektivet. Vilka erfarenheter och upplevelser kopplat till genus kan manliga lärarstudenter berätta om från sin verksamhetsförlagda tid? För att besvara denna frågeställning intervjuades fem manliga lärarstudenter med avklarad verksamhetsförlagd tid inom fritidsverksamhet och grundskolans tidigare år. Tyvärr fanns det ej några studenter med erfarenhet inom förskolan att tillgå. Intervjuerna analyserades sedan utifrån mansforskning (Connell, 1995), genusforskning (Tallberg Broman, 2002; Persson & Tallberg Broman, 2002; Nordberg, 2005) och minoritets- och majoritetsforskning (Kanter, 1993). Vi fann att traditionella normer än gör sig gällande i skolan. I vissa situationer syns ett individbaserat tänkande vilket vi tolkar som att skolorna befinner sig i en övergångsfas mellan gamla och moderna normer. Ett annat problemområde vi identifierade var att där kan finnas en beroenderelation mellan studenten och handledaren. Det är handledaren som skriver omdöme på studenten och det gör i vissa fall att studenten undviker diskussioner som kritiserar handledarens arbete och arbetsplats.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) hegemonisk maskulinitet
jämställdhet
genus
verksamhetsförlagd tid
verksamhetsförlagd utbildning
manliga lärarstudenter
förskola
fritidsverksamhet
grundskola
minoritet
diskurs
Handle http://hdl.handle.net/2043/5689 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics