Samarbete stavas med två bokstäver; v-i : föräldrasamverkan ur ett specialpedagogiskt perspektiv

DSpace Repository

Samarbete stavas med två bokstäver; v-i : föräldrasamverkan ur ett specialpedagogiskt perspektiv

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Samarbete stavas med två bokstäver; v-i : föräldrasamverkan ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Author(s) Lavesson, Eva ; Lundgren, Susanne
Date 2008
Swedish abstract
Föräldrasamverkan är viktig och många gånger helt avgörande för att målen, som finns för verksamheterna, ska kunna nås. Vår teori, som stödjer sig på Bronfenbrenners ekologiska utvecklingsteori, är att föräldrasamverkan, vilken äger rum i mesosystemet, är en viktig del av en specialpedagogs arbete. Ingen av de specialpedagoger vi intervjuat har sagt emot detta. De allra flesta har svarat att det är en förutsättning för att de ska kunna göra ett fullvärdigt arbete. Förutsättningarna för samverkan skiljer sig åt i verksamheterna. De har arbetat sig fram till olika mer eller mindre lyckade samverkansstrategier för att kunna nå sina mål. Kanske de genom att snegla lite på varandras arbetssätt skulle kunna förändra sitt eget arbete till ett sätt som skulle kunna ge en högre måluppfyllelse. Målet för samtliga verksamheter måste vara att barnet/individen ska kunna leva ett värdigt liv i samklang med resten av världen. Inledningsvis talar vi om ett återförande av ansvaret för den grundläggande fostran till hemmet. En av andra vägar mot detta, skulle kanske kunna vara att vi i skolverksamheterna lånade tankarna från barn- och ungdomshabiliteringen om att se familjerna som en helhet för samverkan. I vår undersökning har vi fått beskrivet för oss hur habiliteringen har utvecklats från en reaktiv verksamhet, där arbetet ofta gick ut på att så fort som möjligt försöka dämpa föräldrarnas ångest över sitt barns funktionsnedsättning, till en proaktiv verksamhetskultur, där arbetet präglas av kontinuitet med bl. a. föräldrautbildning. Intresse har väckts hos oss för vad som skulle hända om skolverksamheterna genomgick samma utveckling.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) behov
förutsättningar
föräldrasamverkan
hinder
motstånd
samverkansmodeller
Handle http://hdl.handle.net/2043/5783 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics