Pedagogernas tillvaratagande av elevens förkunskaper och inflytande i historieundervisningen

DSpace Repository

Pedagogernas tillvaratagande av elevens förkunskaper och inflytande i historieundervisningen

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Pedagogernas tillvaratagande av elevens förkunskaper och inflytande i historieundervisningen
Author(s) Björk, Maria ; Erlandsson, Helena
Date 2008
Swedish abstract
Denna empiriska undersökning av historieundervisningens tillvaratagande av elevernas förkunskaper och inflytande kan fungera som ett underlag för blivande historielärare. Det kan även vara ett underlag för aktivt historieundervisande pedagoger, som är intresserade av hur elevinflytande ser ut och påverkar såväl historieundervisningen som de andra samhällsorienterande ämnena. Utgångspunkten i vår undersökning har varit två skolor med inriktning på grundskolans tidigare år, årskurs 4-6. Undersökningen har vi gjort genom öppna kvalitativa intervjuer som bygger på frågeställningar till elever och pedagoger. Utifrån dessa intervjuer har vi fått en inblick i hur elevinflytandet i historieundervisningen kan se ut, samt pedagogernas tillvaratagande av elevernas förkunskaper i ämnet. Resultatet i vår empiriska undersökning visar bland annat att det finns brister i historieundervisningen på de skolor som vi besökt. Genom telefonkontakt med andra skolor har vi fått uppfattningen att historieämnet inte har särskilt hög prioritet.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) elevinflytande
förkunskaper
grundskolans tidigare år
historiebruk
historiedidaktik
historiemedvetande
Handle http://hdl.handle.net/2043/5888 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics