Pedagogers tankar kring barns språkutveckling i förskolan

DSpace Repository

Pedagogers tankar kring barns språkutveckling i förskolan

Details

Files for download Overview of item record
Publication Student essay 15hp
Title Pedagogers tankar kring barns språkutveckling i förskolan
Author Bergman, Therese ; Jönsson, Therese
Date 2008
Swedish abstract
För att utveckla barns språk är det viktigt att förskolläraren har en nära kontakt med barnen och får dem att känna sig sedda och förstådda. Barn utvecklar sitt språk genom att vara tillsammans med engagerade vuxna och andra barn som lyssnar och samtalar med dem. Vi ville se om barns etniska bakgrund kan vara av betydelse för pedagogernas olika sätt att arbeta med språkutveckling genom att intervjua och observera pedagogerna. Vi lyfter speciellt Säljös tolkning av Vygotsky. Genom att barn känner meningsfullhet för de nya erfarenheterna blir kunskapen verklig och en del av dem själv. En grundtanke i den sociokulturella teorin när det gäller kommunikationen, är att språk och tänkande hänger ihop. Samt att språket är det som styr tänkandet. Enligt pedagogerna handlar språkutveckling om skrift- och talspråk, både på svenska och på annat modersmål. Men de tar även upp att det handlar om kroppsspråk, babyspråk och teckenspråk. Pedagogerna använder sig av t.ex. sångpåsar, ordkort och sagopåsar för att konkretisera språket.
Publisher Malmö högskola/Hälsa och samhälle
Language swe (iso)
Subject språkutveckling
språk
modersmål
kommunikation
pedagoger
sociokulturell teori
Handle http://hdl.handle.net/2043/5924 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics