Förhållningssätt till kommunikation och samspel - En studie om pedagoger inom grundskola och grundsärskola

DSpace Repository

Förhållningssätt till kommunikation och samspel - En studie om pedagoger inom grundskola och grundsärskola

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Förhållningssätt till kommunikation och samspel - En studie om pedagoger inom grundskola och grundsärskola
Author(s) Hansen, Heidi ; Qadan, Hanan
Date 2008
Swedish abstract
Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers förhållningssätt till kommunikation och samspel inom grundskola och grundsärskola. Vi ville ta reda på vilka tankar och medvetenhet som fanns kring kommunikation och samspel samt vilka arbetssätt man tillämpade för att utveckla eleverna inom detta område. Härutöver ville vi även undersöka vilka svårigheter och möjligheter som kunde uppstå i arbetet. Med utgångspunkt i tidigare forskning kring kommunikation och samspel bygger vi undersökningen på empiriska halvstrukturerade intervjuer av åtta pedagoger inom grundskola och grundsärskola. Resultaten av undersökningen visar att pedagogernas medvetenhet kring kommunikation och samspel är stor. Det är ett område som genomsyrar hela verksamheten och spelar en avgörande roll för barnens lärande. Svårigheter kring elevers kommunikation och samspel uppstod till följd av dåligt ordförråd, olika mognadsnivå och svag språkförståelse. Pedagogerna arbetar medvetet kring tydlighet och konkretisering dvs. visar hur man interagerar med kamrater.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) grundskola
grundsärskola
kommunikation
kommunikationssvårigheter
samspel
Handle http://hdl.handle.net/2043/5968 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics