Rika matematiska problem

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Rika matematiska problem
Author(s) Fyrhag, Ola ; Himanen, Juri
Date 2008
Swedish abstract
I undersökningen har vi använt oss av några högstadieelever för att ta reda på hur olika gruppkonstellationer samarbetar inom problemlösning i matematik. Eleverna har svarat på en enkät där två rika problemlösningsuppgifter varit utgångspunkten för vår undersökning. Vår erfarenhet och hållning till problemlösning är att ett samarbete mellan eleverna och ett öppnare klassrumsklimat, där det matematiska språkbruket appliceras på ett naturligt vis, gagnar elevernas kunskapsintag. För ett relevant ställningstagande och en tillförlitlig analys, valde vi att utföra vår enkätundersökning på eleverna både individuellt och parvis. Resultatet av undersökningen förstärker redan befintlig forskning på området. Sett ur ett genusperspektiv, presterar pojkarna generellt sett bättre än vad flickorna gör. Ett samarbete mellan elever, oavsett hur de självvalda grupperna ser ut, ger en fördjupad matematisk förståelse och leder till en högre lösningsfrekvens än vad de individuella resultaten uppvisar. Undersökningen visar med tydlighet att slagord som ”ensam är stark” definitivt inte gäller i matematikern George Pólyas finrum (Björk, Borg och Brolin, 1995).
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) rika
matematiska
problem
grupparbete
problemlösning
mönster
Handle http://hdl.handle.net/2043/5980 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics