Läs- och skrivsvårigheter ur ett historiskt perspektiv

DSpace Repository

Läs- och skrivsvårigheter ur ett historiskt perspektiv

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Läs- och skrivsvårigheter ur ett historiskt perspektiv
Author(s) Adas, Nirsin
Date 2008
Swedish abstract
Arbetets art: Examensarbete Barndoms- och ungdomsvetenskap (BUS) Sidantal: 43 (47 inklusive referenslistan) Titel: Läs- och skrivsvårigheter ur ett historiskt perspektiv Författare: Nisrin Adas Handledare: Jonas Qvarsebo Datum: 2008-03-07 Syfte och frågeställningar: Synen på och definitionen av läs- och skrivsvårigheter har varit väldigt omtvistad under 1900-talet. Mitt övergripande syfte med denna uppsats är att genom en diskursanalys finna de mönster som formuleras i utvalda texter. Härigenom studeras följande problematiseringar: Hur har fenomenet läs- och skrivsvårigheter uppmärksammats under den period som kommer att studeras? När och hur visar sig problemet enligt vissa aktörer? Vilka kunskaper ligger till grund för det? Vilka är auktoriteterna som har kämpat om tolkningsföreträde genom historien? Vilka åtgärder har utförts för elever med läs- och skrivsvårigheter? Dessa dimensioner förtydligas genom en historisk undersökning, detta för en förståelse av läs- och skrivsvårigheternas utveckling. Metod och teori: Diskursanalys som teori och metod har varit grunden för undersökningen. Kortfattad slussats: Beroende på olika teoretiska forskningsperspektiv skildras synsättet kring fenomenet läs- och skrivsvårigheter. Oenigheterna handlar inte enbart om skilda synsätt, utan handlar även om skolsystemets och undervisningens organisation.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Läs- och skrivsvårigheter
ordblindhet
dyslexi
specifika läs- och skrivsvårigheter
språkutveckling
Handle http://hdl.handle.net/2043/6034 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics