Barnböcker och högläsningspedagogik i förskolan

DSpace Repository

Barnböcker och högläsningspedagogik i förskolan

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Barnböcker och högläsningspedagogik i förskolan
Author(s) Cernosa, Nathalie ; Lindström, Erika
Date 2008
Swedish abstract
I examensarbetet redovisas hur pedagogerna på två olika förskoleavdelningar arbetar med barnböcker och högläsning. Syftet är att undersöka om och hur barnböcker och högläsning används som pedagogiskt verktyg i förskolan. I kunskaps- och forskningsbakgrunden beskrivs vad barnböcker och högläsning kan ge barnen i förskolan. Bland annat nämns barns språkutveckling, fantasi, gemenskap samt intresse för läsning och för skriftspråket. Det beskrivs även hur en bra läsmiljö kan utformas för att vara så givande som möjligt samt vad pedagoger som arbetar med barnböcker och högläsning kan tänka på och använda sig av i sitt arbete. Det empiriska materialet har insamlats genom att verksamheten har observerats och fyra pedagoger som arbetar där intervjuats. Pedagogerna på avdelningarna har goda kunskaper om varför de läser för barnen. Det saknas dock en del då det gäller bearbetningen av böckerna. Bearbetning kan öka högläsningens gynnsamma inverkan på barnen. De intervjuade har mycket tankar och kunskaper om barnböcker och högläsning, men studien visar samtidigt att det kan vara svårt att omsätta detta i praktiken.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) högläsning
förskola
barnböcker
läsmiljö
Handle http://hdl.handle.net/2043/6091 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics