En studie om inåt- och utåtagerande barn

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title En studie om inåt- och utåtagerande barn
Author(s) Antoft, Christian
Date 2008
Swedish abstract
En studie om inåt- och utåtagerande barn av Christian Antoft. Studien baseras på kvalitativa djupintervjuer av lärare. Syftet med denna studie är att försöka klargöra lärarnas syn på inåt- respektive utåtagerande barn samt hur lärarna bemöter dessa och vilka åtgärder lärarna kan vidtaga för att hjälpa och stötta dessa barn. Intervjupersonernas svar kan ha påverkats av deras personliga erfarenheter vilket framgår av resultatredovisningen. Min slutsats är att intervjupersonerna och litteraturen i stort sett är överens om att de utåtagerande barnen söker all form av kontakt vare sig den är positiv eller negativ, därför är det viktigt att lägga fokus på positivt beteende. Däremot skiljer sig åsikterna åt om de inåtagerande. De inåtagerande behöver uppmärksammas och inte tvingas in i gemenskapen som en del lärare hävdar.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) aggresion
belöning
bestraffning
elever
förväntan
inåtagerande
lärare
utåtagerande
ångest
Handle http://hdl.handle.net/2043/6104 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics