Vad kan grundskolan lära av särskolan? Att arbeta med matematik med elever i gråzonen

DSpace Repository

Vad kan grundskolan lära av särskolan? Att arbeta med matematik med elever i gråzonen

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Vad kan grundskolan lära av särskolan? Att arbeta med matematik med elever i gråzonen
Author(s) Andersson, Anna
Date 2008
Swedish abstract
Andersson, Anna (2008) Vad kan grundskolan lära av särskolan? Att arbeta med matematik med elever i gråzonen. (What can compulsory school learn from the special school for pupils with learning difficulties? Teaching mathematics to children in the gray zone). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning, Lärarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med arbetet är att undersöka och beskriva hur man på två olika särskolor arbetar med elever i gråzonen och deras matematiska utveckling för att kunna ha nytta av det för eleverna i gråzonen i grundskolans tidiga skolår (F-6). Genom studiebesök och intervjuer med specialpedagoger i särskola har jag tagit reda på hur de arbetar med elever i gråzonen och deras matematiska utveckling. Jag har särskilt haft eleverna i gråzonen i åtanke eftersom det är dem man oftast hittar i de båda skolformerna, särskola och grundskola. Jag läste en del litteratur om särskoleundervisning innan jag gick ut på studiebesök. Studiebesöken gjorde jag för att få underlag till mina intervjufrågor. Resultatet visar att matematikundervisningen för elever i gråzonen behöver vara konkret eftersom de har svårt med abstrakt tänkande. Uppgifterna bör också vara av det vardagsnära slaget eftersom de har ett stort behov av att grunda det matematiska tänkandet på egna erfarenheter. Att förlita sig mindre på läromedel och mer på konkret material är mer utvecklat i särskolan än i grundskolan. Särskolan har kommit längre i individualiseringen än grundskolan men detta beror till stor del på klasstorlekarna. Nyckelord: grundskola, gråzon, inlärningssvårigheter, integrering, matematik, särskilt stöd, särskola, utvecklingsstörning Anna Andersson Handledare: Elsa Foisack Examinator: Lotta Anderson
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) grundskola
gråzon
inlärningssvårigheter
integrering
matematik
särskilt stöd
särskola
utvecklingsstörning
Handle http://hdl.handle.net/2043/6183 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics