"Jag fattar inte" En fallstudie på en skola om elever i matematiksvårigheter.

DSpace Repository

"Jag fattar inte" En fallstudie på en skola om elever i matematiksvårigheter.

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Bachelor thesis
Title "Jag fattar inte" En fallstudie på en skola om elever i matematiksvårigheter.
Author(s) Borg, Martin
Date 2008
Swedish abstract
ABSTRACT Borg, Martin (2008). Jag fattar inte! En fallstudie på en skola om elever i matematiksvårigheter. (I don’t get it! A case study on a school about pupils in mathematical difficulties) Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur matematiklärare och specialpedagoger i en skola arbetar med kartläggning av de elever som inte lyckas i matematik samt hur de omvandlar sina kartläggningar till handling och hur åtgärdsprogrammen ser ut för de elever som inte når målen i matematik. Metod: Fallstudie med ostrukturerade intervjuer. Resultat: När man lägger Nilholms tre perspektiv; dilemma, kompensatoriska och kritiska, att se på den specialpedagogiska praktiken, över de uttalande som respondenterna gör är det tydligt att även om alla inte är odelat positiva till den nuvarande ordningen så är den dagliga praktiken definitivt sprungen ur det kompensatoriska perspektivet. Skolan Jag studerat försöker kompensera för brister och problem som finns hos individen. Man försöker identifiera olika typer av problemgrupper och därigenom blir diagnostisering och kategorisering av central betydelse. Genom nivågruppering för att lyfta de starka, obefintlig kartläggning av elever i matematiksvårigheter, styvmoderligt behandlade åtgärdsprogram och en specialpedagogisk verksamhet som inte släpps in i matematiklärarnas hus blir eleverna problembärare. De flesta respondenterna uttrycker dock en frustration och önskan om att komma vidare till ett annat sätt att arbeta. De har ett stort engagemang i sitt ämne och en verklig vilja att kunna optimera sin undervisning men de uttrycker att de sitter fast i ett gammalt system av kompensatoriska tankemönster.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) diagnoser
dilemmaperspektiv
dyskalkyli
kompensatoriskt perspektiv
kritiskt perspektiv
matematiksvårigheter
specialpedagogik
Handle http://hdl.handle.net/2043/6304 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics