Inkludering i ett skolperspektiv

DSpace Repository

Inkludering i ett skolperspektiv

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Bachelor thesis
Title Inkludering i ett skolperspektiv
Author(s) Granström, Anders ; Svalin, Johanna
Date 2008
Swedish abstract
Syftet med denna uppsats är att skildra inkluderingsarbetet på två grundskolor i södra Sverige. Den ger uttryck för berörd personals åsikter i frågan, samt diskuterar eventuella skillnader mellan begreppen integrering och inkludering. Den försöker också definiera de båda begreppen och ge en tillbakablick på hur det har sett ut tidigare i den svenska skolan. Vi har intervjuat ett antal lärare och skolledare som på olika sätt är berörda av grundsärskolans verksamhet och arbetet skildrar en bild av hur de ser på inkluderingsarbetet. Resultatet av denna undersökning visar att det inte finns några gemensamma riktlinjer för hur inkluderingsarbetet ska bedrivas, men våra respondenter upplever att delaktighet är väldigt viktigt. Det saknas också samstämmighet kring innebörden av begreppet inkludering. I arbetet diskuteras huruvida det är möjligt för skolan att få en gemensam definition av begreppet inkludering och vems uppgift det är att utforma riktlinjerna för hur inkluderingsarbetet ska bedrivas.
Language swe (iso)
Subject(s) inkludering
integrering
Handle http://hdl.handle.net/2043/6312 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics