Etnicitet i svensk TV-reklam - en schablonmässig eller finessmässig framställning?

DSpace Repository

Etnicitet i svensk TV-reklam - en schablonmässig eller finessmässig framställning?

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Etnicitet i svensk TV-reklam - en schablonmässig eller finessmässig framställning?
Author(s) Petersson, Teresa
Date 2008
English abstract
The main purpose of this essay is to investigate how and if Swedish TV-commercials portrait ethnicity in stereotypical ways. With a combination of both qualitative and quantitative methods, TV-commercials on Swedish channel 3 and 4 were analyzed. The quantitative study examined how frequent ethnic groups where represented in the advertisements, and the qualitative study examined 10 commercials through a semiotic inspired analyze to see if underlying messages were hidden by using the terms stereotypes and “otherness”. The result in the quantitative analyze showed that ethnic groups were highly under-represented: only 6 percent of the investigated advertisements. The results in the qualitative analyze showed that ethnicity more often represented cultural and comedian stereotypes rather than positive stereotypes. My conclusion is that Swedish TV-commercials marginalize and discriminate ethnic groups. Through this representation of ethnic groups, Swedish society makes “the other” invisible, and forces the “others” to participate in visual TV-commercials on “our” conditions.
Swedish abstract
Uppsatsen syfte är att undersöka hur och om etnicitet framställs på ett stereotypt sätt i svensk TV-reklam. Utifrån en kombination av kvalitativa och kvantitativa metoder analyserades reklamfilmer på TV3 och TV4 som kartlade hur pass ofta etniska grupper visades i reklamen, samt genomgick 10 reklamfilmer en semiotisk inspirerad innehållanalys för att se om det fanns underliggande budskap som doldes utifrån begreppen stereotyper och ”de Andra”. Resultatet i den kvantitativa analysen påvisade att etniska grupper var underrepresenterade i TV-reklamen, endast 6 procent av materialet. Resultatet i den kvalitativa analysen visade att de etniska reklamfilmerna oftare spelade på komiska och kulturella stereotyper än positiva stereotyper. Min slutsats är att svensk TV-reklam marginaliserar och diskriminerar etniska grupper. Genom deras representation osynliggör det svenska samhället ”dem”, och ”dem” visualiseras i TV-reklamen utifrån ”våra” villkor.
Publisher Malmö högskola/IMER
Language swe (iso)
Subject(s) etnicitet
invandrare
reklam
tv-reklam
stereotyper
representation
semiotik
innehållsanalys
de Andra
vi och dom
media
nyhetsmedier
denotation
konnotation
Handle http://hdl.handle.net/2043/6358 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics